Tuesday 23 April 2013

Latihan Kata Ganti Nama Diri




A. Pilih kata ganti nama diri yang betul.

1.  Muzaffar dan Ranjit berkawan baik. ____________ ( Dia , Mereka ) pergi ke sekolah dengan  menunggang basikal.

2.  Semasa membuat kerja, _____________ ( kami , kita ) menstilah tolong- menolong.

3.  Encik Basir pegawai bank. ______________ ( Beliau , Saya ) sentiasa   berpakaian kemas.

4.  “Mengapakah ___________ ( kalian , kamu ) tidak hadir semalam?” tanya  Cikgu Siti kepada Fauzi.

5.  Abang demam panas. ___________ (Dia , Beliau ) tidak hadir ke sekolah pada hari ini.

6.  ____________ ( Saya , Dia ) dan Balqis berkawan baik sejak tadika  lagi.
7. “ ______________ ( Beta , Saya ) mahu derma ini diberikan kepada orang   ramai dengan segera, “titih Sultan Johor kepada Menteri Besar.


B. Isi tempat kosong dengan kata ganti nama diri yang sesuai.

1. “ ___________mestilah sentiasa bersatu-padu,” kata Ketua Pemuda kepada anak buahnya.
   A. Aku               B. Kita                   C. Beta                  D. Beliau

2. Johari seorang murid yang cerdik. ___________sering mendapat tempat pertama di dalam peperiksaan.
   A. Dia                B. Aku                   C. Saya                 D. Awak

3.  “Siapa nama ibu dan bapa ___________?” tanya Lim kepada Chan.
    A. dia                B.kita                    C. saya                 D. awak

4.  “Ampun tuanku,_________datang ingin mengadu hal,” sembuh Bendahara kepada   Sultan.
      A. saya            B. patik                 C. baginda             D.beta


C. Isi tempat kosong dengan kata ganti nama yang sesuai.

Saya
Bata
Kamu
Dia
tuanku
Kita
Baginda
Awak
mereka
patik


1.  “________________ berasa sungguh gembira pada hari ini, “ titah baginda.

2.  “________________tidak dapat dating kerana demam,” kata Harjit.

3.  “________________ hendaklah  sama-sama menjaga kebersihan kelas ini,” kata Ismail  kepada kawan-kawannya.

4.  “________________ ialah sultan yang disanjung oleh rakyat jelata.

5.  “________________ tinggal di mana?"

6.  “ ________________  mesti siapkan latihan yang saya berikan,” pesan Cikgu Betty kepada murid-muridnya.

7.  Rumah _________________ roboh dipukul rebut kencang yang melanda Kampung Tunggal.    

8.  “ Ampun _________________,” sembah bendahara ketika menghadap Sultan.

9.  “Tuanku hendak berjumpa dengan _________________?” tanya Hang Jebat 
      kepada Sultan.

10. Hazlin sangat cerdik. ___________________selalu mendapat tempat pertama  dalam peperiksaan akhir tahun.


Jawapan  
1.  Mereka
B
1.  B
C
1.  Beta
2.  Kita

2.  A

2.  Saya
3.  Beliau
3.  D

3.  Kita
4.  Kamu

4.  B

4.  Baginda
5.  Dia



5.  Awak
6.  Saya



6.  Kamu
7.  Beta



7.  mereka




8.  tuanku




9.  patik




10.  Dia







1 comment: